Power to X er FUP

Hvad er Power to X?
Power to X er “eksperternes” våde drøm om at omdanne strøm til anden energi. Gerne noget der er let at transportere og opbevare. Vi har hørt om det i årevis.

I videnskab og matematik er X det ukendte faktor – hvis vi f.eks. ved at 7 + X = 10, ja så må X jo være 10-7, 3.

Så Power to X står for omdannelse af elektrisk energi til noget andet, f.eks. brint, syntetisk benzin eller diesel.

Hvor kan man købe Power to X?
Svaret er desværre: ingen steder. For videnskaben har endnu ikke opfundet profitable metoder til at omdanne f.eks. vindmøllestrøm til noget anvendeligt, som samtidigt er profitabelt. Hvis der var penge i Power to X, så ville vi jo allerede kunne købe det på ethvert gadehjørne.

Det er ikke teknikken der er problemet. Problemet er, at der altid opstår et energitab, når en type energi skal transformeres til en anden. Når f.eks. en forbrændingsmotor skal lave mekanisk energi, så er det kun ca. 30%
af den energi der er i brændstoffet, som bringer køretøjet fremad. Ca. 70% af energien går tabt som varme.

Fup og interessekonflikter
Nu hvor politikerne har besluttet sig for at udfase forbrændingsmotorerne, så ved vi at Power to X er opgivet.
Men hvor meget CO2 vil blive udledt, hvis alle vore lastbiler skal smeltes om til elektrisk drift? Og hvad med al den infrastruktur der skal etableres? Der skal rejses flere vindmøller, placeres solceller overalt og hele landet skal graves op for at lægge kraftigere kabler i jorden. Hvad koster det målt i penge, arbejde og CO2-udledning?

Vanviddet her ingen ende. Forsinker politikerne med vilje den grønne omstilling for at holde sig gode venner med araberne, amerikanerne osv?

Naturgas er den reneste form for fossil energi der findes, men hov, det skal vi jo holde os langt fra, det kunne jo gavne Putin.

Benzinbiler kan køre på både gas og sprit, men det er svært at finde i Danmark. Og så er det for dyrt.

Dieselbiler kan køre på både gas og planteolie (og fiskeolie), men igen er det dyrt og svært tilgængeligt.

Vore naturgasfyr kan køre på alt hvad der er luftformigt, så som biogas og brint.

Vore oliefyr kan køre på alt hvad der er flydende og brændbart.

En kilometerafgift er hul i hovedet
Det eneste en kilometerafgift opmuntrer til er at køre færre kilometer.

Afgifterne bør lægges på brændstofferne gradueret efter forureningsgraden. Det vil anspore til bedre brændstofudnyttelse og produktion af renere drivmidler.

En kilometerafgift kan ikke registre om der køres med eller uden læs, hvor økonomisk der køres og så videre.

Afgifterne skal indføres langsomt, så vi får en glidende udvikling mod større brug af renere og billigere brændstoffer.

Hvad med fly og skibe?

Der er hverken afgifter på flybrændstof eller det ulækre tjære som skibe sejler på. Hvorfor?





One comment

  1. Disse tiltag fra de såkaldte “politikere”,er et bevis på at de tænket med rø…,og ikke nogen som helst kontakt til de virkelige liv udenfor borgen.De har mere travlt med,at vise sig frem på “nettet” istedet for,at udføre det job de er “ansat”til !!!!!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *