Pas godt på jeres ældre familiemedlemmer
Jeg var i fredags – Sankt Hans Aftens dag – i Birkerød for at besøge min gamle mor i Birkerød. Jeg sad i stuen og min mor var ude i køkkenet. Min mor er 89 år gammel, hører dårligt og er meget dårligt gående. Vi havde besøg af en hjemmehjælper og pludselig ringer min mors telefon. Jeg tager den og en mand fra OK’s el-selskab præsenterer sig. Jeg spørger lige hvad det drejer sig om og manden meddeler at min mor har udfyldt en formular på facebook og vist interesse for at skifte el-selskab. Jeg meddeler manden at tidspunktet er dårligt og vi vil ringe tilbage.
Da hjemmehjælperen er gået, spørger jeg min mor, om hun er i gang med at skifte el-selskab (igen) og har udfyldt en formular på facebook. Det har hun absolut ikke, siger hun. Hun har faktisk, for ca. 2 år siden, ladet sig besnakke af en smart sælger til at skifte el-selskab. Detaljerne kender jeg ikke. Men det blev en dyr og besværlig affære, som min søster fik hende reddet ud af.
Da hjemmehjælperen er gået ringer jeg til min søster, uden resultat – og så glemmer jeg alt om den sag – indtil i dag.
Hvad var OK ude på?
Det er så det jeg finder ud af i dag – 28. juni 2023. Jeg ser et opslag på facebook, hvor en af vennerne har postet en kopi af en el-regning (den skal jeg lige have fundet). På denne el-regning er påført et gebyr på 250 kr., som straf for at at have brugt for lidt strøm.
Ja. Så falder brikkerne på plads. OK lokker altså kunder til med en lidt lavere pris på kW-timerne og rager så til sig med et gebyr for et for lille forbrug.
Ældre medborgere er særligt udsatte
Jeg er selv snart 67 år og har selv oplevet en kraftig stigning i henvendelser fra smarte telefonsælgere. Både min mor og jeg er blevet ringet op af “Microsoft”, som ville hjælpe os ud af hackerangreb samt mirakel-investeringsfirmaer, der meget hurtigt ville kunne gøre os rige. Noget tyder på at de smarte telefonsælgere har fået adgang til data, hvor de kan se alderen på deres potentielle ofre. Det lader nemlig til at yngre venner og familiemedlemmer ikke besværes af telefonsælgere i samme grad. Ældre mennesker er jo som regel også langt mere tillidsfulde/naive/godtroende.
Hallo – det er banken
I radioen hørte jeg forleden om en kvinde der var blevet ringet op af både sin bank og politiet. Hun fulgte deres anvisninger om hurtigt at flytte flere hundrede tusinde kroner til en anden konto, hvorfra de hurtigt forsvandt.
Det var naturligvis hverken det rigtige politi eller hendes bank, som havde kontaktet hende. Politiet oplyste at de ca. havde 30.000 sager om netsvindel. Så folk kan bare glemme alt om at myndighederne kommer og hjælper dem, hvis uheldet er ude.
Det er fand’me ækelt – Enron-skandalen om igen
Nu har det jo faktisk vist sig, at mange af de milliarder, som danskerne har betalt for meget i El og Varme blot er havnet hos energi-selskaberne og deres supersælgere som ekstra fortjenester og bonusser. I oprørt vande er godt at fiske, siger et gammelt ordsprog.
Historien gentager sig, når man ikke lærer af den. Omkring årtusindeskiftet manipulerede energi-selskabet Enron med el-markedet i USA. Man lavede skiftevis kunstige nedbrud på forskellige værker for at skabe strømnedbrud. Undskyldningerne lyd på overbelastning og nedlukning grundet nødvendig reparationer og vedligehold. Det viste sig at være fup. Det var et nøje orkestreret scenarie, der skulle presse priser, fortjeneste og aktiekurser op – og det virkede. Det var en gigantisk sag som også omfattede kreativ bogføring. Men mange slap for straf, fordi sagsakterne gik til grunde. De lå i World Trade Center i bygning 7.